چگونه دستگاه مناسب فیلتراسیون را انتخاب کنیم؟

در بیشتر فرآیند های تولید مواد جامد و یا مایعات از دارویی و غذایی تا صنایع شیمیای و معدنی، معمولا به یک تجهیز برای فیلتراسیون در طی فرآیند نیازمندیم. در هر صنعت با توجه به ملاحظات هزینه های کارگری، استهلاک تجهیزات، ملاحظات ایمنی و قوانین محدود کننده غذایی وبهداشتی می توان دستگاه خاصی را انتخاب کرد اما به طور کل مواردی هستند که در ایتدا باید برای طراحی یک تجهیز فیلتراسیون در نظر گرفت.

گام های طراحی تجهیز فیلتراسیون

اولین موردی که برای طراحی یک دستگاه فیلتر باید در نظر گرفت میزان ذرات جامد درون سوسپانسیون است. به طوریکه اگر این میزان ذرات از یک محدوده ای بیشتر باشند باید تجهیز مورد انتخاب حتما قابلیت نگهداری کیک فیلتر را داشته باشه لذا از تجهیزات Cake Filtration استفاده می شود. اما اگر این میزان ذرات به اندازه ای ناچیز باشند که فقط شفافیت بالا مد نظر باشد از انواع تجهیزات Depth Filtration که از پرکاربردترین انها می توان به کارتریج فیلترها نام برد، استفاده کرد.

در اغلب صنایع دستگاه باید طوریه طراحی شود که فضای مورد نیاز تشکیل کیک را داشته باشد مثلا در شفاف سازی روغن کنجد بعد از دستگاه کلد پرس که هدف جدا سازی لرد از روغن است، جدا سازی محلول سولفات مس از باطله فرآیند لیچینگ مس، بازیافت آب از باطله انواع فلوتاسیون، برگشت آب کارخانه های تولید شن و ماسه، انواع فرآیند تولید مواد شیمیایی، آبگیری باطله کارخانه کاشی و سرامیک و … لذا در این مبحث به مراحل انتخاب یک دستگاه Cake Filtration می پردازیم.

اولین مرحله در انتخاب دستگاه مناسب فیلتراسیون کیکی، بررسی ماهیت تشکیل کیک و تابعیت آن از فشار است به طوریکی اگر کیک فیلتراسیون تراکم پذیر باشد باید از تجهیزات فیلتراسیون تحت خلا مانند وکیوم درام فیلتر یا وکیوم بلت فیلتر استفاده کرد. در صورتیکه کیک حاصل از فیلتراسیون تراکم پذیری کمی داشته باشه از تجهیزات فیلتراسیون فشاری که مرسوم ترین آن ها فیلتر پرس است استفاده می شود.

در مرحله بعد انتخاب تجهیز در دسته فیلتراسیونهای تحت خلا، میزان قابلیت ته نشینی ذرات و نسبت میزان جامد به مایع درون سوسپانسیونُ کیفیت فیلتریت و میزان مایع مانده در کیک فیلتر اهمیت بالایی دارند که چه سطحی از فیلتراسیون با چه تعداد از مراحل شستشو در طراحی در نظر گرفته شود.

در انتخاب در دسته فیلتراسیون های تحت فشار مهمترین عاملی که باید در نظر گرفته شود ایمنی و شرایط فراریت سیال است که از تجهیزات فیلتراسیون در محیط کاملا بسته مانند اسپارکلر فیلتر استفاده شود یا محدودیت هایی از این بابت نباشد و از تجهیز فیلتر پرس استفاده شود.

انتخاب یک دستگاه فیلتر مناسب برای یک فرآیند یا نیاز به تجربه بالا و مشابه سازی می باشد یا با یک سری تست های فنی، تراکم پذیری کیک و شرایط فیلتراسیوم مشخص و طراحی می شود.

شرکت صافی گستر ایرانیان با توجه به در اختیار داشتن فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه صنعتی شریف، فعالیت خود را بر روی طراحی وساخت انواع تجهیزان فیلتراسیون متمرکز کرده و با اختیار داشتن امکان فنی وعلمی مکفی می تواند همکار مناسبی برای صنعت گران و تولید کنندگان گرام باشد