وکیوم بلت فیلتر (vacuum belt filter)

دستگاه وکیوم بلت فیلتر به صورت نوار نقاله ای می باشد که سینی های وکیوم در زیر نوار نقاله تعبیه شده اند. از یک طرف ورودی دوغاب به صورت یکنواخت روی سطح وکیوم بلت فیلتر پخش می شود و با حرکت رو به جلو دوغاب را به سمت قسمتی ار وکیوم بلت فیلتر که سینی های وکیوم تعبیه شده اند هدایت می شود و با قرار کرفتن تحت خلاء سیال از پارچه فیلتر عبور کرده و کیک حاصل از فیلتراسیون به سمت انتهای دستگاه وکیوم بلت فیلتر هدایت می شود. در انتهای دستگاه کیک فیلتراسیون ار پارچه فیلتر جدا شده و پارجه فیلتر در زیر نوار نقاله شسته شده و به ابتدا دستگاه بر می گردد. و سیکل فیلتراسیون به صورت پیوسته ادامه پیدا می کند.
دستکاه وکیوم بلت فیلتر تا اندازه های 200 متر مربع ساخته می شود. با تنظیم دور چرخش دستگاه وکیوم بلت فیلتر، فلاکس فیلتراسیون و ضخامت و رطوبت کیک خروجی قایل تنظیم می باشد.
کاربری دستگاه وکیوم بلت فیلتر به صورت گسترده در صنایع معدنی و شیمیایی می باشدو از مهمترین دلایل استفاده از این فیلتر ظرفیت بسیار بالا حجم دوغاب ورودی و قابلیت شستشو به تعداد مراحل دلخواه کیک حاصل از فیلتراسیون می باشد.
وکیوم بلت فیلتر دستگاهی می باشد که قابلیت جداسازی ذرات جامد از مایع را در ظرفیت های بالا و درصد جامد بالا دارد . این دستگاه متشکل از یک نوار نقاله که روی آن بلت لاستیکی و پارچه فیلتراسیون و در زیر آن سینی های وکیوم قرار دارد، می باشد .در ابتدای نوار نقاله دوغاب بوسیله هد خوراک دهی به صورت یکنواخت بر روی سطح پارچه فیلتر ریخته می شود و در طول مسیر با اعمال محرکه فیلتراسیون(اختلاف فشار خلا) مایع از ذرات جامد جدا گشته و ذرات جامد با درصد رطوبت پائین با حرکت نوار رو به جلو حرکت کرده و در انتهای نوار نقاله تخلیه می شوند . با توجه به موارد مورد نیاز امکان شستشو با استفاده از نازل برای کیک میسر می باشد بطوریکه می توان مایع محبوس در کیک  را تا 90 درصد از کیک جدا کرد .در برگشت نوار نقاله با تعبیه نازل های شستشو، پارچه کاملا شسته می شود و برای عملیات فیلتراسیون آماده می شوند . مزایای عمده این دستگاه :

–          استهلاک کم و سادگی تعمیرات

–          پیوسته بودن فرآیند فیلتراسیون

–          نیروی پرسنلی بسیار کم

–          قابلیت کنترل ضخامت و رطوبت کیک

–          قابلیت استفاده از متریال مختلف در ساخت دستگاه

–          قابلیت بالای شستشوی کیک

–          ظرفیت بسیار بالا

–          قابلیت کنترل رطوبت کیک

از اهم کاربردهای دستگاه وکیوم بلت فیلتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– فیلتراسیون و جدا سازی اسید فسفریک از ژیپس ( سولفات کلسیم)

– فیلتراسیون بالا فرآیند فلوتاسیون در عیارسازی مواد معدنی ( زعال سنگ، سنگ آهن ، سنگ مس و …)

– فیلتراسیون استخر های ته نشینی کارخانه تولیدی شن و ماسه

. شرکت مهندسی صافی گستر ایرانیان (تریس) موفق به طراحی و ساخت دستگاه وکیوم بلت فیلتر برای اولین بار در کشور شده است. این دستگاه قابلیت فیلتراسون دوغاب تا دبی 50 متر مکعب در ساعت با غلظت جامد نامحلول تا 50 در صد را دارد.متخصصان شرکت تریس آماده هرگونه مشاوره در رابطه با طراحی و ساخت دستگاه وکیوم بلت فیلتر را دارا هستند.

کاتالوگ دستگاه وکیوم بلت فیلتر