فیلتر پرس یکی از قدیمی ترین و قابل اعتمادترین تجهیزات آبگیری است. برای تصفیه فاضلاب در صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می شود. فیلتر پرس درجداسازی جامدات از مایعات، حذف ناخالصی ها و جامدات معلق از فاضلاب صنعتی کارایی دارد. این  قابلیت فیلتر پرس به مدیران کارخانه اجازه می دهد تا به راحتی زباله ها را مدیریت و دفع کنند و در عین حال آب تمیز را به سیستم خود بازگردانند.

چهار جزء اصلی فیلتر پرس عبارتند از:

قاب

صفحات فیلتر

منیفولد (لوله ها و شیرها)

پارچه فیلتر این کلید برای بهینه سازی عملیات فیلتر پرس است.

اساساً طراحی فیلتر پرس بر اساس حجم آبگیری و نوع دوغاب است. شرکت صافی گستر ایرانیان متخصص در جداسازی مایع و جامد است و طیف گسترده ای از انواع و ظرفیت های فیلتر پرس را متناسب با نیازهای کاربردی خاص برای آبگیری بدون مشکل و مقرون به صرفه ارائه می دهد.

تاریخچه فیلترپرس

اولین فرم فیلتر پرس در سال 1853 در انگلستان اختراع شد که در به دست آوردن روغن دانه از طریق سلول های تحت فشار استفاده می شد. با این حال، معایب زیادی در ارتباط با آنها وجود دارد، مانند نیاز به نیروی کار بالا و فرآیند ناپیوسته. پیشرفت های عمده در فناوری فیلتر پرس از اواسط قرن بیستم آغاز شد ، فیلتر پرس های امروزی با پیشرفت زیادی که داشته اند  باعث کاهش قابل توجهی انرژی و هزینه های تعمیر و نگهداری نسبت به دستگاه های تسمه پرس و سانتریفیوژ داشته باشند. در واقع، کل هزینه فیلتراسیون عملیاتی برای یک فیلتر پرس به راحتی می تواند 6/1 هزینه ی تسمه پرس یا سانتریفیوژ باشد.

فیلتر پرس دارای انواع مختلفی است در حالی که فیلتر پرس صفحه و فریم یکی از قدیمی ترین و آزمایش شده ترین انواع تجهیزات آبگیری موجود است. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر در مورد این انواع فیلتر پرس، همراه با مقایسه دقیق تر بین انواع مختلف تجهیزات آبگیری و در مورد نحوه عملکرد فیلتر پرس در تصفیه فاضلاب صنعتی در سایت صافی گستر ایرانیان مراجعه بفرمایید.

استفاده از فیلتر پرس به دلیل جابجایی راحت کیک حاصل از فیلتراسیون و همچنین فیلتریت تمیزی که از آن خارج می شود بسیار کارآمد و مفید هستند و این امکان را به شما می دهند تا آب خروجی از فیلترپرس را به شهرداری‌ها، حوزه‌های آبخیز محلی ویا از آن در سیستم‌های حلقه بسته خود استفاده کنید ودر مصرف آب صرفه جویی بفرمایید.

کاربردهای رایج فیلتر پرس عبارتند از:

عملیات معدنی و سنگدانه

بازیافت آب شستشوی بتن “آماده”.

تولید مواد غذایی و آشامیدنی

برش سنگ مرمر و سنگ

تصفیه روغن های خوراکی و صنعتی

در صورت عدم استفاده از فیلتر پرس یا قطعات مشابه تجهیزات آبگیری، حوضچه ته نشینی بهترین گزینه برای تصفیه آب است. حوضچه ها نه تنها به مقدار زیادی از املاک و مستغلات برای استفاده نیاز دارند، بلکه به مرور زمان توانایی خود را برای تمیز کردن آب از دست می دهند زیرا مواد جامدی که خارج می کنید در آب حوض جمع می شوند و باعث کاهش کارایی حوضچه و بالا رفتن هزینه  نگهداری می شود . به همین دلیل ما استفاده از فیلتر پرس و سایر تجهیزات آبگیری روی را توصیه می کنیم.

نحوه عملکرد فیلتر پرس

در ابتدا  دوغاب به وسیله پمپ مناسب به فیلتر پرس پمپ می شود و به صورت یکنواخت در صفحات فیلتر توزیع می شود. با فشاری که به وسیله پمپ وارد میشود مواد مایع از پارچه عبور کرده و مواد جامد روی پارچه فیلتر جمع می شوند و کیک فیلتر را در حجم خالی صفحه تشکیل می دهند. فیلتریت یا آب تمیز از صفحات فیلتر از طریق خروجی ها خارج می شود و بوسیله مسیر های تعیین شده حمع آوری می شوند.

موارد استفاده از فیلتر پرس

فیلترپرس ها دارای مدل های گوناگونی هستند اما همه آنها تحت اصول مشابهی کار می کنند به صورتی که  دوغاب (آب مخلوط با مواد جامد) با استفاده از پمپ تغذیه به داخل فیلترپرس پمپاژ می شود. هنگامی که در داخل پرس قرار می گیرد بر اثر فشار پمپ (که اغلب از یک پمپ گریز از مرکز یا دستگاه مشابه می باشد) دوغاب را از طریق محفظه های ساخته شده از صفحات فیلتر می راند. به این صورت ناخالصی‌ها از آب جدا می‌شود زیرا مواد جامد(کیک فیلتراسیون) بر روی پارچه فیلتر نصب شده برروی صفحات دستگاه جمع می شود..

هنگامی که محفظه های یک فیلتر پرس پر شد، چرخه فیلتراسیون آن کامل می شود و دستگاه کیک های فیلتر را آزاد می کند. این کیک ها به راحتی جدا می شوند و به شما این امکان را می دهند که آب خود را با راندمان بالا فیلتر کنید. در فیلتر پرس ها، ممکن است از شیفترهای صفحه اتوماتیک با عملکرد سریع برای کمک به سرعت بخشیدن به حذف کیک و چرخه زمان استفاده شود. همچنین در محیط‌های خشن‌تر که عملیات مداوم مورد نیاز است ( مانند فرآیندهای معدن یا کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی ) می توان از  فیلتر پرس کاملاً خودکار برای رسیدگی به بارهای کاری 24 ساعته استفاده نمود.

برای به دست آوردن بهترین عملکرد از فیلتر پرس ، پارچه فیلتر باید به طور تخصصی  برای کاربرد شما و انواع مواد جامدی که فیلتر می کنید انتخاب شود

فیلتر پرس را میتوان با توجه به عوامل زیر سفارشی طراحی کرد:

طراحی ماشین

ظرفیت فیلتراسیون

اندازه صفحه و تعداد محفظه ها

علاوه بر اینها، می‌توانید از سیستم‌های اضافی مانند سیستم‌های شستشوی پارچه، سینی‌های چکه‌کن و محافظ کیک برای افزایش عملکرد فیلتر پرس استفاده کنید. در نهایت، هر فیلتر پرس باید بر اساس حجم مورد انتظار و نوع دوغابی که با آن کار می کند طراحی شود.

از آنجایی که فیلتر پرس ها با فشار کار می کنند، تجهیزاتی که فشار را از طریق فناوری فشار بالا افزایش می دهند برای بهینه سازی سیستم فیلتر پرس شما عالی هستند. شزکت صافی گستر با توجه به دانش این کار میتواند با معرفی پمپ مناسب راندمان کاری شما را بالا برده و کیفیت مورد نظر شما را بوجود آورد.

فیلتر پرس ها را می توان در طیف وسیعی از اندازه ها، از پرس های کوچک در مقیاس آزمایشگاهی گرفته تا دستگاه هایی با ظرفیت های بسیار بزرگ تر، مانند دستگاه هایی با صفحات 1200×1200 میلی متر، ساخت.

ار فیلترپرس میتوان در صنایع زیادی برای جداسازی مایع و جامد استفاده نمود، از جمله:

پردازش مواد غذایی و آشامیدنی

تولید مواد شیمیایی

معدن

تولید برق

مصالح

تولید آسفالت و سیمان

کارخانه های فولاد

فیلتراسیون روغن های صنعتی و خوراکی

تصفیه فاضلاب

و….

فیلتر پرس ها را نمی توان در یک فرآیند مداوم کار کرد، اما می تواند عملکرد بسیار بالایی را ارائه دهد، به ویژه زمانی که مایع باقیمانده کم در جامد مورد نظر باشد. از جمله کاربردهای دیگر، فیلتر پرس ها در کارخانه های سنگ مرمر به منظور جداسازی آب از گل به منظور استفاده مجدد از آب در طول فرآیند برش سنگ مرمر استفاده می شود.